22 Temmuz 2012 Pazar

{Kitap} Şemspare/ Elif Şafak

*Kıyıköy yollarında okurken

İnsanı kelimeleri ile büyüleyen bir yazar daha... Elif Şafak... Masum, narin, sakin ve gönülden yazmasıyla beni başka diyarlara sürüklüyor. Açtığım sadece bir kitabın sayfası olmuyor, başka diyarlara, başka toplumlara, başka zamanlara, başka insanlara yolculuk ediyorum O'nunla. Hem de hiç farkına varmadan...


SAKM'deki tiyatro eğitimim sırasında derslerimize gelen Yelda Karataş* hocam derdi ki "İnsan eğer okuduğu metinden, girdiği dersten, konuştuğu sohbetten sonra başını eskisinden ağır hissediyorsa; bilin ki o metin, o ders, o sohbet size bir şey katmıştır... Sizin ufkunuz genişlemiştir." O'nun derslerinde çıktığımda başımı kocaman hissettiğim gibi, Elif Şafak'ın satırlarını okuduğumda da başımı aynı dolulukta hissediyorum... Hele ki Şemspare'de...  Sayfalarca not çıkardım okuduğum satırlardan. Şunu oku, bunu bul, bunları izle, şunları araştır diye... Yüreğime dokunanlar, düşlediklerim, düşündüklerim... Beni, geleceğimi, şimdimi şekillendiren kelimeler, satırlar... İskender'de, Aşk'ta, köşe yazılarında olduğu gibi... Sürekledi beni, benim de daha önce bilmediğim pek çok diyara...

Şafak Şemspare'de; küçük bir ülke olan İskoçya'nın yazarlarına, bilim insanlarına, şairlerine nasıl sahip çıktığını anlatıp, İstanbul'da böyle bir girişim için yetkililere seslenir. Kitap yazmak, şair olmak isteyenlere ibret olacak İranlı yazar, şair Furuğ'un hayatını okumalarını önerir. Yaşı kaç olursa olsun annelerinin gözünde büyümeyen evlatlardan, yalnız kalmanın tahmin edilenin aksine insana nasıl üretkenlik getireceğinden, vazgeçmenin gerektiğinde ne büyük bir tavır olduğundan Elif Şafak'ca... Sakince, narince, gönülden anlatıyor Şemspare'de...  


*Ramazan davulu eşliğinde yazlığın balkonundaki  keyif zamanı (: 

Benim kitaptan notlarım (Kitapları okurken, mutlaka not alırım, ya sayfanın kenarını kıvırır, ya da renkli kağıtlar iliştiririm. Bir gün elbet bakarım diye)


İncele
**Ekoloji yaşamı desteklemek ve çevre sorunları ile mücadele etmek için kurulan Yeryüzü Derneği'ni, "Acaba yapabilir miyiz?" diye düşünüp, 'başlamak yapmanın yarısıdır' diye diyerek yola koyulduk diyen dernek kurucusu Ceyda Saygıner Falay'ı. Kent Bahçeleri projesini oku, incele, gerekirse katıl!
**1725'te Kuzey Almanya'nın ormanlık bölgesinde kurtlarla büyümüş, kurda benzeyen bir oğlan: "Vahşi Oğlan Peter"i, ondan esinlenilerek yazılan "Güliver'in Seyahatleri" ve "Robinson Cruise" oku tekrardan. 
**Hem sanatçı, hem siyasetçi olan Çek Vaclav Havel'in biyografisini oku!
**Duvar ve İsyan gibi kitapları basılan, yasaklarla ve kısıtlamalarla boğuşan şair, yazar, oyuncu, ressam İranlı Furuğ'un eserleri ile ilgili çalışma yapan İran asıllı Amerikalı profesör Farzaneh Milani'nin Peçeler ve Kelimeler (Veils and Words) kitabını oku. Çalışmalarını incele! 
Oku/İzle
**Yaratıcı Beyin/ Nancy Andreasen (Kitap)
**Örümcek Kadının Öpücüğü/ Manuel Puig (Kitap/ Film) Başrollerinde; Raul Julia ve William Hurt. 
**Görme engelli, yıllarca kütüphanecilik yapmış yazar ve şair Borges'i oku.
**Germinal/ Emila Zola (Kitap/ Film) Başrolde Gerard Depardiev
**Shakespeare Olmak/ Stephen Greenblatt


Sadece bir kitabın kapağını açmıyorum demiştim, Şemspare sayesinde sürüklendiğim ve sürükleneceğim yeni serüvenlerim...  


*Tanıdığıma şükrettiğim insan, hocam Yelda Karataş'ı ilerleyen günlerde anlatacağım. Hepimizin yüreğine işlemiştir mutlaka, eminim. Siz de bana hak vereceksiniz okuyunca. 


Sevgiyle kalın.


S.D. 


  

2 yorum:

  1. Merhaba:) Şemspare, benim okuduğum ilk Elif Şafak kitabıydı ve pek severek okudum ben de. Kitapta yer buldukları için çok sevindiğim, bu gönderide yer almayan bir şeyi sormak istiyorum. Ya çizimler, yazıları okurken size bir şey kattı mı? Mutlu günler.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba (: Evet siz söyleyince fark ettim ve sorguladım kendimi. Çizimler ben de etki bırakmadı mı diye (: Yazılarla güzel bir bütünlük oluşturmuş çizimler ama, sanırım yazılar beni daha çok etkilemiş (: Sevgiler

    YanıtlaSil